جزئیات مقاله

مزایای استفاده از دمپایی

دمپایی و تاریخچه استفاده از آن


برای کلمه دمپایی (Slippers) در فرهنگ فارسی معین دو معنی آمده، یکی به معنای کفش راحتی که در خانه به پا می‌کنند و دیگری به معنی آن چه که دمِ پا یا دمِ در گسترند. بد نیست بدانید، ایرانیان از قدیم الایام از انواع بافته‌ها، چرم، پوست، چوب و استخوان، پاپوش‌های زیبایی می‌دوختند.


آن‌ها پابرهنه راه رفتن را بد می‌دانستند و اگر کسی توان مالی داشت و کفش و لباس برای خود و خانواده‌اش تهیه نمی‌کرد، مرتکب گناه بزرگی می‌شد و در جامعه مورد نکوهش قرار می‌گرفت. کلمه‌ی دمپایی شامل مترادف‌هایی از جمله، پاچپله، پای افزار، کفش و نعلین است.


دمپایی قرن‌ها پیش، در آن طرف مرز‌های ایران توسط رومیانی که به فواید استفاده از دمپایی و صندل پی‌برده بودند، در انواع پیشرفته‌تری ساخته شد، که خود به آن‌ها کالسیوس می‌گفتند. این صندل‌های جدید در دو طرف خود درز‌هایی داشتند و بند‌ها را در جلو به هم گره می‌زدند.


در یونان باستان نیز که به اهمیت استفاده از دمپایی و صندل پی‌برده بودند، با استفاده از شاخ و برگ گیاهان صندل‌های منحصر به فردی می‌ساختند. امروزه پای‌افزار‌ها در انواع: جلو بسته، جلوباز، لا‌انگشتی، خزدار و معمولی ساخته می‌شوند، که می‌توان برای پوشیدن در خانه روی فرش و خارج از خانه از آن‌ها استفاده کرد.


مزایا استفاده از دمپایی و صندل


درمقابل معایب دمپایی‌های غیر استاندارد، استفاده از دمپایی با کفی‌های طبی و قوس مناسب می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای فرد داشته باشد.



  • یکی از مزایا استفاده از دمپایی و صندل این است که وضعیت پاها، مچ و قوزک پا را در حالتی قرار می‌دهد که از درد‌های احتمالی کمر و زانو جلوگیری به عمل می‌آورد.



  • یکی دیگر از مزایا استفاده از دمپایی و صندل ایجاد محرکی برای جریان خون مناسب در پاهاست. اگر از نوروپاتی دیابتی رنج می‌برید دمپایی و صندل طبی می‌تواند بهترین دوست شما در خانه و محل کار باشد.



  • از جمله مزایا استفاده از دمپایی و صندل مربوط می‌شود به افرادی که دارای خار پاشنه هستند. دمپایی‌های مخصوص خارپاشنه در قسمت پاشنه‌ی پا بسیار نرم بوده و از فشار به پاشنه که موجب درد می‌شود جلوگیری می‌کند.